mandag den 20. april 2015

Laderelæ funktion

Leo boksen på diagrammet har udelukkende den funktion at den slukker ladelampen. Dybt underligt system der krævede en generator med ekstra udtag, dvs der var udover laderelæ også et ladelamperelæ. Hvilken funktion har dette? Grunden til at jeg spørger er, at ladelampen begyndet at lyse i Fredags.


Derfor har jeg skiftet generatoren ud med en anden jeg havde - i den tro at det var den det var galt med.

Men bilen lader heller ikke med den . Den anden dag røg min generator, og eller laderelæ , og har så idag skiftet til en anden generator, jeg vidste virkede. Den kom så på, og ladede med lige god. Du kan kontrolere laderelæets funktion , med et voltmeter, du måler spændingen over bateriets poler.


Laderelæet er indbygget i generatoren, og kan ikke justeres. Men hvis bilen ellers kan holde strøm, så ville jeg ikke bekymre mig om det. Er der nogen der ligger inde med dokumentationen på et elektronisk laderelæ ? Problematikken er, at min Nimbus ikke lader ordentligt - og den er udstyret med elektronisk relæ.

Normal funktion er, at ladelampen ikke slukker, men går ned på svagt lys når maskinen går. Det gør den også nu, men jeg syntes . Der er en ledning fra generator jeg ikke kan finde ud af hvilken funktion har. Så jeg håber på der er herinde der klog i el.


Dette laderelæ har flere funktioner. Først og fremmest beskytter det dit batteri imod at blive overopladet. Dernæst kobler det forbrugsenhederne (f.x. lys) ud når spændingen på batteriet er faldet til 1Volt.


Når spændingen på batteriet som følge af solcelleopladning kommer op over 1Volt tænder relæet fuldautomatisk . Dynamoen har tilsvarende et laderelæ , men har yderligere et relæ til. Denne strøm reguleres af laderelæet eller regulatoren. Batteriet bliver ikke ladet op på normal vis. Her får du mulighed for at fordele opladning og afladning helt automatisk på store batteribanker. Jeg har opladet batteriet med oplader et.


En særlig funktion giver dig endda mulighed for at kombinere batterierne ved en evt. Relæet monterer du nær ved motor og batterier, så du på den måde undgår at trække dyre, tunge og potentielt farlige kabler gennem . Store batteribanker får her fordelt opladning og afladning helt automatisk. Særlig funktion giver mulighed for kombination af batterier ved nødstart.

Kontakterne er bi-stabile magnetiske, hvilket betyder at der kun bruges meget lidt strøm til at skifte position af kontakterne idet de holdes på plads i deres stillinger af magnetisme. Ladelampen lyser ikke - pæren er formentlig gået. Remmen er stram, og når den er gået igang lades der perfekt med ca. Har ladelampen en funktion der skal sætte generatoren igang? Beslaget er ikke originalt, skal måske modificeres.


Spændingsrelæ beregnet til V jævnstrømsgeneratorer med A effekt. Anvendes relæet sammen med generatorer med lavere effekt, kan generatoren blive overbelastet, hvis effektudtaget overstiger generatorens mærkeeffekt. For eksempel er en boolsk AND (og)- funktion lavet ve at forbinde relækontakter i serie, i OR (eller)-funktionen er kontakterne forbundet parallel.


På grund af deres opførsel ved fejl, sammenlignet med en halvleder, bruges de ofte i sikkerhedskritisk logik, som kontrolpanelene på maskiner til håndtering af radioaktiv affald. Med dynamoen på plads og ledningerne forbundet, samt et opladt batteri, tilsluttes voltmeteret (stilling V dc) med den ene ledning til F, og den anden til Stel. Hvis regulatoren er i orden, vil spændingen falde efterhånden.


God gave til Massey-fanatikeren. DVD med menu- funktion og med musik og indtalt speak af Christian Hjorth, Flemming Thomsen, Jens Vestergaard. Vaskeanlæg med ultra rentvands fremstilling og 2liter tank.


Volt systemet har en kapacitet på 1Ampere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Thermoelectric generator module

II-VI Marlow power generation technology takes existing temperature differences to produce renewable energy for a variety of small and larg...