tirsdag den 29. marts 2016

Hvad er en arbejdspladsbrugsanvisning?

Branchefællesskabet har samlet og udviklet værktøjer, der kan printes eller gemmes og bruges elektronisk direkte i virksomhedens arbejde med at få styr på stofferne. Indkøb gode råd til indkøb. Skabelon til arbejdspladsbrugs-anvisninger (APB).


Arbejdspladsbrugsanvisning. Hvis I bruger faremærkede produkter, skal I sikre jer med en arbejdspladsbrugsanvisning (APB). I arbejdspladsbrugsanvisningen beskrives, hvordan og hvor produktet bruges på jeres arbejdsplads – og hvem der må bruge det.


Her beskrives, hvilke værnemidler der skal . Vejledningen handler om brugsanvisninger, som arbejdsgiveren skal udarbejde, hvis de ansatte arbejder med farlige stoffer og materialer. Særlige oplysninger i en. Teksten i kursiv anviser, hvordan arbejdspladsbrugsanvisningen udarbejdes på grundlag af leverandørens oplysninger.


APB tager udgangspunkt i sikkerhedsdatabladet ( Leverandørbrugsanvisning) i en APB beskrives de lokale forhold. Formålet med en APB er, at medarbejdere skal . I teksten fremhævet med tyk skrift står der hvilke oplysninger der er krav om. Efter fremhævet skrift er der kommentarer og vejledning om, hvilke specielle virksomhedsrelevante oplysninger en arbejdspladsbrugsanvisning skal indeholde.


Hvordan ser en arbejdspladsbrugsanvisning ud? En hurtig og overskuelig model er, at udarbejde arbejdsplads- brugsanvisning som et tillæg til sikkerhedsdatabladet. Et tillæg ser sådan ud: (Se næste side). I dette tillæg finder du skemaer til brug for udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisninger.


Skemaerne indeholder produktgruppeblade til udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisninger indenfor produktgrupper. Efter arbejdsmiljølovgivningens regler udgør et udfyldt skema sammen med leverandørbrugsanvisningen (LBA) en arbejdspladsbrugsanvisning. Man kan for stoffer og materialer, der minder om hinanden med hensyn til farlighed og anvendes på samme måde, nøjes med at lave én fælles brugsanvisning. Her kan du se input og eksempler på de forskellige muligheder.


Brugen af arbejdspladsbrugsanvisningen. Udfyldt skema kan sammen med sikkerhedsdatabladet for stoffet eller materialet udgøre arbejdspladsbrugsanvisningen efter arbejdsmiljølovgivningen. Udfyldt skema udgør, sammen med leverandørbrugsanvisningen (sikkerhedsdatabladet), arbejdspladsbrugsanvisningen efter arbejdsmiljølovgivningens regler. Det vil sige, at medarbejderne skal kende til og være instrueret i BÅDE leverandørbrugsanvisningen.


Tillægsskema til sikkerhedsdatablad. Dette skema udgør sammen med leverandørens sikkerhedsdatablad en arbejdspladsbrugsanvisning. Punkterne i skemaet henviser til sikkerhedsdatabladets punkter. Du skal være logget ind for at kunne downloade. Dette skema kan udgøre arbejdspladsbrugsanvisningen , når det er udfyldt og hæftet sammen med leverandørbrugsanvisningen for stoffet eller materialet.


Produktets navn: Leverandør: Anvendelse: Evt. Hvor farligt er et produkt at anvende? Hvad skal man gøre, hvis uheldet er ude eller produktet skal bortskaffes?


Her finder du information om, . BAR Kontors skema til arbejdspladsbrugsanvisninger. Det handler blandt andet om førstehjælp, brand og opbevaring af produkterne. En arbejdspladsbrugsanvisning skal indeholde oplysninger om forskellige punkter. En del af oplysningerne kan I tage direkte fra leverandørens brugsanvisning, men på visse punkter .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Thermoelectric generator module

II-VI Marlow power generation technology takes existing temperature differences to produce renewable energy for a variety of small and larg...