torsdag den 30. marts 2017

Raspberry pi för nybörjare

Raspberry Pi men du vet inte var du börjar ? Du behöver inte en raspberry pi samt en arduino, det är antingen eller som gäller då båda kommer att fungera för detta. Då du redan har en pi är det väl lämpligt att använda denna. Jag har skrivit artiklar om hur jag lärde mig Raspbian och Linux.


De handlar dels om själva användandet, dels om hur man som nybörjare kommer igång med programmering på Pi:en.

För att kunna utnyttja enkortsdatorn behöver man något typ av program som utför någon typ av uppgift. Som jag beskrev i tidigare artikel (se Nybörjarspråk, vad ska jag välja?) är python ett utmärkt språk att börja med. Lämpligt nog så skriver blog. Installation När du har startat din raspberry pi så väljer du den rekommenderande installationen.


Medans det laddar så kommer det stå flera olika bra komandon som du kan använda senare. Det innebär att det kan gå nästan var som helst, ut i garaget, nära dörren, eller var som helst du behöver ett par ögon och ha ett eluttag. Detta nybörjare projektet kommer att förvandla dina Pi till en home security .

Någon som kan några bra sidor för en nybörjare inom RASPBERRY ? Vill i dagsläget göra en enkel kamera som tar bilder , timelapse. FTP server som snurrar på pi ,en med extern hårddisk som utrymme. Tänkte, det finns ju miljoner tips på internet men någon här som gjort liknande saker? Förutom detta, så är den dessutom skapad för nybörjare. Det betyder till exempel att dess gränssnitt är enkelt och har redan flera förinstallerade program som till exempel Scratch och Python . Trots att de är så små att de ryms i handflatan, har de kraft nog att kunna användas som bland annat surfdatorer och mediaspelare.


Datorernas många användningsområden har, i kombination med deras låga prislappar, gjort att de har sålt i över fem mi. Snart kommer här en genomgång och några förslag på användningsområden! Men man har helt missat målgruppen projektet hoppades nå.


Operativsystems alternativ på NOOBS: Raspbian (rekommenderas för nybörjare ), Pidora, OpenElec, RaspBMC, RISC OS och Arch Linux. Som ny på programmering går det att börja med enklare övningar, där det går ut på att dra och släppa olika kod-block – för att på så vis skapa ett spel eller program. För nybörjare – Timme med kod.


Den fungerar mycket bra som exempelvis surfdator och mediaspelare. Eftersom datorns processor och grafikkrets är ganska klena (med dagens mått mätt) går däremot de mest processor- och grafikkrävande användningsområdena såsom . Genom detta kit kan du lära dig relevant kunskap om Linux .

Hej, min första fråga här på Flachback så jag hoppas jag lagt den rätt. Vilken av arduino eller raspberry passar bäst för ett litet projekt jag vill göra. Det som jag vill är att styra ett terrarium med ljus, fukt mm, både dygn och års-baserat.


Jag är helt nybörjare på båda dessa så det är en fördel om det blir enkelt. Om du har undrat Hur man kommer igång med din , Eller vad du kan bygga som är värt, här är tio bra idéer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Thermoelectric generator module

II-VI Marlow power generation technology takes existing temperature differences to produce renewable energy for a variety of small and larg...