torsdag den 9. august 2018

Brint i fremtiden

FDElbiler OG brintbiler ER fremtiden. Hos Forenede Danske Motorejere er fremtiden klar: Vi ser egentlig ikke brint og batteridrift som konkurrenter, de supplerer i virkeligheden hinanden. Til de mindre biler og biler til byerne vil de rene batterielbiler have sin plads, mens brint er oplagt til de der kører . Brint har potentiale til at blive en vigtigt energibæreri fremtidens transportsystem.


Indtil videre er infrastrukturen dog begrænset.

Brint er fremtiden for transportsektoren”. Brint spiller en stor rolle i den grønne omlægning af transportsektoren, og IDA har derfor snakket med Uffe Borup, teknologichef hos Nel Hydrogen, om muligheden for brintteknologien i Danmark. Ifølge Uffe Borup, er der en række specielle egenskaber ved brint , der . Hyundai NEXO ligner udefra en almindelig bil, men under overfladen er bilen pakket med avanceret brændselscelleteknologi, som ud over at være grøn også kan være nøglen til selvkørende biler. Mange har spået batterier til at være drivkraften til fremtidens selvkørende biler - men Hyundai finder at brint og . I bilindustrien er man overbevist om, at brint bliver det toneangivende drivmiddel i fremtiden.


Projektet på Lolland har vist, at det er muligt at lave vindkraft om til brint.

Dermed har vi vist, at brintteknologi er et muligt scenarie for fremtiden. En brintbil konverterer via brændselsceller brint til strøm, der driver bilens elmotor. Brintbiler kombinerer typisk brintteknologien med et batteri, der fungerer som i en elbil.


Men der er et meget større energiindhold i brint , så det er mere effektivt end strøm fra et batteri. Man kan ganske enkelt lagre mere strøm . Brændselcellebiler forventes således at få afgørende betydning og stor ud- bredelse inden for fremtidens grønne transport. Partnerskabet for brint og brændselsceller regner me at brændselsceller med brint og metanol som brændstof først bliver udbredt inden for . Men hvis vi fortsætter med at bruge energi som nu, løber vi før eller siden tør for de fossile brændstoffer. En mulig arvtager står klar i kulissen: brintenergi. Allerede nu leverer brint energi til biler, computere og hospitaler, og nye tekniske gennembrud gør, at brinten på længere sigt er en troværdig afløser for kul, gas og olie.


Overskud af vindstrøm skal konverteres til brint via elektrolyse, så brinten kan booste biomasse og give os brændstof til biler og fly, viser nyt kandidatprojekt. Strandmøllen vil gerne bidrage til en reduktion af Co ved at tage ansvar . For at brint kan tages i anvendelse som brændstof skal der løses en række problemstillinger. Det drejer som både pris, holdbarhed og måden vi opbevarer og gør brinten tilgængelig på. Når det er sagt, så er det også tale om en teknologi , som har mange miljømæssige fordele – og derfor er mange forskere og politikere . Crusader og andre, vil I udddybe, hvorfor brintbiler er fremtiden ?

Brint skal prøves af som brændstof i den kollektive transport. På de lidt kortere ruter med for eksempel bybusser vil det helt klart blive elektriske busser, (der bliver fremtiden , red.), fordi de er energieffektive og miljørigtige. Men så er der de ruter, der er for lange til at køre med batteri, og der kunne det være biogas eller brint , siger Jens Mogensen fra Region Nordjylland . Så gør vi klar til at høre på sure gamle mæn der brokker sig over ny teknologi, og at man jo hverken kan høre motoren eller få lov til selv at skifte gear. Jeg ved det, for jeg er selv en af dem – men i fremtiden kommer bilerne altså til at køre på brint. Jeg har kørt på brint den seneste uge, og bortset fra at . I to måneder er test- brint -bilen med rattet i højre side deres.


Foreløbig er der kun indregistreret brintbiler i Danmark, og de kan påfyldes brint steder i landet. I Nordjylland sker det i Skalborg syd for Aalborg. Brinten ligger under tryk i en stor tank, der får bagagerummet til at skrumpe. Vores miljøvenlige brintbil bringer fremtiden ind i nutiden med dig som passager. Hidtil har produktion og lagring af brint som energibærer været en stor udfordring , fordi processen har været for dyr.


I elektrolyse af vand til brint og ilt har man anvendt elektroder med ædelmetaller, og det er en bekostelig affære. Men professor Per Møller fra Sektion for Materiale- og Overfladeteknologi, er nu tæt på at have . Fremtiden for brintbiler. Toyota erkender at FCV-R med en pris på ca.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Thermoelectric generator module

II-VI Marlow power generation technology takes existing temperature differences to produce renewable energy for a variety of small and larg...